PAŘÍŽ - FRANCIE - POVÍDKY

Zkoušky Delf/Dalf

by - listopadu 18, 2014


Studovat francouzštinu můžete třeba deset let, ale bez osvědčení o vašich znalostech vám to bude k ničemu. Naštěstí jsou tu mezinárodní certifikáty DELF a DALF udělované francouzským Mezinárodním centrem pedagogických studií (Centre international d'études pédagogiques, zkráceně CIEP) a francouzským Ministerstvem školství, které můžete složit i v České Republice.

Nejdřív vám vysvětlím význam dvou tajuplných zkratek DELF a DALF. Musím se přiznat, že i když jsem zkoušky skládala, nepamatuji si jejich přesný název. A to ani v češtině. Naštěstí je tu google, který mi trochu napověděl:

DELF - Diplôme d'Etudes en Langue Française (česky: Diplom studií francouzského jazyka / Diplom o studiu francouzského jazyka)

DALF - Diplôme Approfondi de Langue Française (česky: Diplom hlubšího studia francouzského jazyka)

Zkoušky DELF/DALF se skládají z šesti úrovní určených Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (CECRL). Podle těchto úrovní probíhá výuka na školách a v kurzech a jsou podle nich tvořeny učebnice. Úrovně zkoušky DELF jsou A1, A2, B1, B2 (seřazeno od nejlehčí), zkouška DALF je potom rozdělena na úrovně C1 a C2.

Existuje několik variant zkoušek, jejichž výsledkem je vždy tentýž diplom. Pro většinu lidí se hodí verze Tout public (široká veřejnost), kterou může skládat opravdu každý. Při zkouškách nemusíte postupovat od nejnižší úrovně po nejvyšší, začít můžete kdekoliv, takže klidně na C2.

Pro studenty mezi 12 a 17 lety funguje zvláštní typ zkoušky DELF Junior, která je tématicky přizpůsobena mladým lidem. Místo do práce chodí do školy, místo dovolené zařizují prázdninový tábor a tak podobně. DELF Scholaire potom nabízí stejné zvýhodnění jako DELF Junior, ale je nabízen partnerskými školami za sníženou cenu. Opakem těchto zkoušek je DELF Pro zaměřený na situace v pracovním životě.

Všechny typy zkoušek DELF a DALF můžete složit v Česku a to buď na některé z francouzských aliancí nebo ve Francouzském institutu v Praze, či Francouzsko-českém klubu ve Zlíně. Bližší informace o způsobu přihlášení a o podmínkách vám sdělí v instituci, kterou si vyberete, případně to najdete na jejich stránkách.

A teď už k tomu, jak zkouška probíhá. Nejdřív musíte vyplnit oficiální přihlášku, která je naštěstí dvojjazyčná, takže ani začátečník s úrovní A1 nebude mít s vyplňováním problém. Přihlášku odešlete a na oplátku obdržíte convocation /předvolání/. Moje můžete vidět na následujícím obrázku. Tohle konkrétní mě zvalo na úplně cizí místo, protože moje škola B1 prostě nedělá.
Samotná zkouška se skládá ze čtyř částí: porozumění ústnímu projevu, ústní projev, porozumění písemnému projevu a písemný projev. Zjednodušeně řečeno, musíte absolvovat poslech a rozhovor, přečíst pár textů a písemně odpovědět na otázky k nim a napsat slohovku. Hračka, ne?

Délka každé zkoušky se liší, konkrétně B1 by měla trvat hodinu a tři čtvrtě s tím, že příprava na rozhovor a rozhovor zaberou dalších 25 minut. Bodují se každá kategorie zvlášť a abyste prošli, musíte v každé kategorii získat alespoň 5 bodů z celkových 25 a celkem alespoň 50 ze 100.

Pokud uspějete, obdržíte během pár dní provizorní diplom, kterým se můžete chlubit. Za čas vám přijde oficiální, takový hezky barevný. Můj přišel až za dva měsíce, protože Francouzi přes Vánoce rozhodně nepracují. Nicméně jsem se stala hrdým držitelem certifikátu DELF B1 a to i přesto, že jsem nikdy nebyla ve Francii.
Na závěr se ještě přiznám k tomu, že jsem skládala všechny tři první úrovně zkoušky DELF a účastnila jsem se olympiády, na které jsem se sice neumístila, ale alespoň jsem uspěla v řešení. Mimo to hodlám z frániny maturovat v profilové části. Jsem prostě frankofil jak má být.

A moje výhledy do budoucna? Jestli se dostanu na vysokou, tak třeba B2!












You May Also Like

0 komentářů